Utseendefixeringar

Jag förstår att de som använder dansen som ett sätt att hitta en respektive väljer att dansa med de som de finner attraktiva. Det är ju lite förutsättningen för att hitta någon som man vill försöka charma. Men… Hur är det med alla som inte är ”på jakt”?

Jag kan bara inte förstå hur utseendet kan vara viktigt när man dansar för nöjets skull. Det finns inget samband mellan utseende och dansskicklighet.

Om man är ute på dans för att få en bra/rolig/mysig/häftig dansupplevelse spelar det ingen som helst roll hur den man dansar med ser ut. Hur den beter sig (minspel, dansmönster, samtal mm) påverkar absolut, det blir en del av kontakten oss emellan. Men jag förstår inte hur man tänker när man ska rekommendera någon att dansa med någon och säger: ”Henne ska du dansa med, hon är snygg!” Jag undrar då… Inte blir väl dansen bättre för det?

Ok… Jag förstår att utseende kan göra att man lägger märkte till någon. Jag lägger märke till personer som ser glada ut, som har intensiv blick eller som ser luriga ut. De förmedlar glädje, passion och lekfullhet, saker som säger mig något om hur personen dansar.

3 reaktioner till “Utseendefixeringar

  1. Tror du får acceptera att social dansen är i första hand till för att man ska träffa någon, kanske bilda familj, Trots allt är det för väldigt många ett högre värde i det än att endast dansa.

    Gilla

    1. Hej Niklas! Roligt att du kommenterar. Det är fullt möjligt att det är så som du skriver,men posten handlar om de som inte är ute efter att träffa någon. Huruvida majoriteten är ute efter att träffa någon är inte det jag funderar över.

      Gilla

    2. Själv går jag ut för att enbart dansa inte för ”att ragga” Ytterst få av mina dansvänner åker ut på social dans för att enbart hitta någon. Vi åker ut för att vi tycker det är roligt. Social dans är inte i första hand för att träffa någon. Det är fel. Du kanske gör det men majoriteten inte.

      Gilla

Lämna en kommentar